Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Доступно про “ Електронний суд”
1.Судова реформа, яка зараз триває в Україні передбачає запровадження електронного судочинства. Що таке електронний суд, з якою метою впроваджується цей проект? Його переваги? Як бути тим людям, які не мають чи не матимуть доступу до мережі Інтернет?
Життя не стоїть на місці і в епоху інформаційних технологій все більше послуг для громадян переходить в електронний режим.
Судова система також не бажає відставати від технічного прогресу і прагне зробити спілкування громадян із судами більш зручним і комфортним. А тому сьогодні ми є свідками народження і запровадження проекту «Електронний суд», завдяки якому учасники судових процесів мають змогу значно заощадити такі важливі ресурси як час і гроші.
Основна мета проекту «Електронний суд» полягає в налагодженні процесу оперативного обміну інформацією в електронному вигляді між судовими установами, учасниками судового процесу, а також іншими державними структурами з метою забезпечення справедливого та неупередженого правосуддя в Україні.
Електронний суд як майбутня складова ЄСІТС – це один з важливіших публічних сервісів для громадян, оскільки передбачає новий раніше відсутній функціонал – можливість громадянам дистанційно (в електронному вигляді), не виходячи з дому чи перебуваючи в іншому віддаленому від суду місця, подавати позови до суду та отримувати в зворотному порядку від суду процесуальні документи.
Якщо казати простою мовою, то це можливість оформити позовну заяву, оплатити судовий збір і переслати докази до позовної заяви в електронному вигляді до суду. Тобто це можна зробити не виходячи із дому або офісу. Не треба особисто приїжджати до суду, чекати в черзі в канцелярію, окремо ходити в банк для сплати судового збору. Це все робиться on-line.
Ця система покликана спростити спілкування між громадянами та судовими інстанціями. Поки що проект пілотний, запроваджується поетапно, але впевнено, і поступово набирає популярності серед учасників процесу, які швидко відчули переваги такого обміну інформацією.
Разом з тим, слід зазначити, що наявність електронного сервісу не відміняє можливість подати позовну заяву, або будь-які інші процесуальні документи в паперовій формі через канцелярію суду.
Тому люди, які не мають можливості користуватися Інтернетом, як і раніше, можуть підготувати позовну заяву самостійно або через юриста ( адвоката) і направити її в суд.
Основними перевагами “ Електронного суду” - є економія часу і ресурсів, в тому числі коштів, які необхідно витрачати на проїзд до суду або відправлення поштової кореспонденції.
Але в наступному передбачається переведення всього документообігу суду із паперової в оцифровану форму, тобто всі документи будуть скануватися і зберігатися в електронному вигляді, що звісно суттєво збереже і час, і кошти, і місце для зберігання справ.
Як зазначено вище- система “ Електронний суд” зараз працює в тестовому режимі і тільки у 18 пілотних судах. Вона є доступною тільки в тих судах, які визначені переліком — це всі районні суди м. Києва, Київський апеляційний адміністративний суд; декілька судів в Одеській, Вінницькій області та Донецький апеляційний адміністративний суд.
В судовій системі Законом України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено побудову Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Зокрема, внесеними наприкінці грудня минулого року змінами до процесуальних кодексів та ряду інших законів (в частині судового процесу), визначені рекомендовані для Державної судової адміністрації України терміни впровадження ЄСІТС – з 1 січня 2019 року.
Водночас для забезпечення можливості початку функціювання ЄСІТС з 1 січня наступного року в ДСА України вже розроблено та затверджено наказом ДСА України «Концепцію побудови ЄСІТС», наказом ДСА України уповноважено ДП «Інформаційні судові системи» на здійснення заходів з побудови ЄСІТС; розроблені функціональні та технічні вимоги до майбутньої ЄСІТС, до підготовки яких в тому числі залучалися судді, працівники апаратів судів, та інші потенційні користувачі системи; розпочався безпосередній процес розробки окремих модулів і підсистем ЄСІТС.
В судах Дніпропетровської області, як і по всій Україні відбувається підготовка до роботи в системі “ Електронний суд”.
Проводяться навчання апарату суду. Впроваджуються платформи, необхідні для функціювання цієї системи.
На цей час в судах першої і апеляційної інстанцій Дніпропетровської області ця система ще не працює.
Однак, слід зазначити, що окремі опції, які впроваджуються в системі “ Електронний суд” - є доступними вже зараз.
На сайті “ Судова влада України” https://court.gov.ua/ - є доступними такі опції:
- “ Суди”, скориставшись цією опцією по назві суду відкриється веб-сторінка суду і там буде вказана адреса, номера телефонів, список суддів, реквізити для сплати судового збору;
- опція “ Судовий збір” дозволяє обрахувати розмір судового збору, заповнити квитанцію від імені платника і сплатити судовий збір on-line;
- опція “ Стан розгляду справ” надає можливість без поїздки в суд або без телефонних дзвінків з’ясувати рух позовної заяви або іншого процесуального документа, який особа направила ( подала) до суду. Скориставшись цією опцією, тільки за датою подання документу і прізвищем учасника справи можна з’ясувати номер справи, склад суду і дату призначення справи до судового розгляду. Якщо справа вже розглянута, то буде відображений результат розгляду справи;
- якщо перейти за посиланням з веб сторінки “ Судова влада України” https://court.gov.ua/ на сайт суду, то виникає можливість переглянути списки справ, які призначені до розгляду в цьому суді на поточний день.
Якщо раніше секретар судового засідання, або судовий розпорядник кожного дня оновлювали списки справ, то сьогодні це можна переглянути в Інтернеті, відомості щодо дати призначення справи до розгляду зазначаються в картці на справу і автоматично підтягуються в інформаційну систему.
Наказом Державної судової адміністрації України від 2 березня 2018 року № 99 щодо забезпечення створення і функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи адміністратором та розробником ЄСІТС було визначено державне підприємство «Інформаційні судові системи».
ДП «Інформаційні судові системи» підготовлено проект Концепції побудови Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, який затверджено наказом Державної судової адміністрації України від 13 квітня 2018 року № 186. Документ доведений до відома Вищої ради правосуддя, всіх судів, територіальних управлінь ДСАУ та оприлюднений на сайті ДСАУ.
Цей документ передбачає структуру майбутньої ЄСІТС, всі компоненти, підсистеми і модулі, які мають входити до системи, містить короткий опис функцій і завдань кожної із підсистем та він визначає основні етапи і строки розробки відповідної системи.
Також державним підприємством «Інформаційні судові системи» було проведено інвентаризацію технічного обладнання і програмного забезпечення, яке є в судах та органах системи правосуддя, щоб визначитись із можливістю його використання при побудові ЄСІТС. Для побудови ЄСІТС ДП «Інформаційні судові системи» розроблено технічне завдання та внесено на затвердження ДСАУ.
Як ми вже обговорювали, з 4 червня 2018 року в 18 пілотних судах функціонує модуль «Електронний суд». За цей період відбулося три оновлення на підставі поданих користувачами пропозицій. В електронному суді створено понад 75 заяв, більшість яких було сформовано коректно і зареєстровані судами.
31 травня 2018 року Державною судовою адміністрацією України прийнято наказ, яким визначено пілотними всі 10 місцевих загальних судів міста Києва. Відповідальні працівники цих судів напередодні пройшли необхідний інструктаж та навчання з питань застосування сервісу «Електронного суду».
Правові підставі та порядок використання відповідної підсистеми на перехідний період (до впровадження ЄСІТС) визначено Положенням про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженим в редакції рішення Ради суддів України від 12.04.2018 № 16.
Таким чином, відсьогодні, все готове для можливості реально користуватися відповідним сервісом в пілотних судах (відповідно до наказу ДСА України початок тестової експлуатації підсистеми «Електронний суд» - 04 червня 2018 року).
2 липня 2018 року у Вищій раді правосуддя відбулося перше засідання Постійної комісії Вищої ради правосуддя з питань Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Згідно з пунктом 13 частини першої статті 3 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» Вища рада правосуддя затверджує Положення про Єдину судову інформаційну (автоматизовану) систему.
Вища рада правосуддя приділяє значну увагу питанням інформатизації та оптимізації робочих процесів у судах та органах судової влади, тому на виконання своїх повноважень рішенням Вищої ради правосуддя від 10 травня 2018 року № 1370-1/0/15-18 утворено Постійну комісію Вищої ради правосуддя з питань Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Для початку роботи з сервісом необхідно зайти за веб-адресою «cabinet.court.gov.ua». Де користувач має зареєструвати власний електронний кабінет (або «Офіційна електронна адреса» – відповідно до процесуальних кодексів). Реєстрація досить проста, та потребує лише наявності ключа з електронним цифровим підписом. При цьому, для реєстрації можуть бути використані ключі, видані будь-яким Акредитованим центром сертифікації ключів.
При реєстрації система автоматично «підтягує» дані про особу з ЕЦП (прізвище, ідентифікаційний код, тощо). Недостатні (чи змінені дані, наприклад, про електронну пошту) необхідно внести чи відкоригувати самостійно. Після цього реєстрація завершена, а користувач одразу потрапляє в сервіс вже доступного на сьогодні «Електронного суду». Надалі, після розробки інших сервісів ЄСІТС, в електронному кабінеті буде доступний перелік всіх таких сервісів та відповідне посилання для можливого їх використання.
Вже зараз можна скористатися можливістю подати заяву до суду. Для цього слід перейти за посиланням «Заява». Система для зручності запропонує наявні шаблони заяв, якими користувач може за бажанням скористатися. Також Електронний суд надає можливість долучати в електронному вигляді додатки в електронному вигляді, оплачувати судовий збір. Після перевірки і формування заяви, відповідним натисканням на необхідну кнопку підписуємо і відправляємо заяву до суду.
Надалі, по мірі проходження в суді заяви, на сервіс «Електронного суду» користувача будуть приходити повідомлення про результати авторозподілу, прийняті судом рішення, повістки, інші процесуальні документи.
Ми сподіваємось, що введення в дію системи “ Електронний суд” дозволить поліпшити роботу судів і спростить доступ до правосуддя.